Jest szansa na powrót linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec. Władze województw śląskiego i małopolskiego podpisały list intencyjny dotyczący nawiązania współpracy w celu rewitalizacji górskiego odcinka linii kolejowej nr 97.
W podpisaniu listu intencyjnego, które odbywało się online, uczestniczyli przedstawiciele zarządów obu województw. Województwo małopolskie reprezentowali marszałek Witold Kozłowski oraz wicemarszałek Łukasz Smółka, a województwo śląskie wicemarszałek Dariusz Starzycki i członek Zarządu Beata Białowąs. W spotkaniu uczestniczyli także samorządowcy z regionu, radni Sejmiku i jego przewodniczący, Jan Kawulok. List intencyjny podpisali ponadto przedstawiciele Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Subregionu Południowego Województwa Śląskiego Aglomeracja Beskidzka.
- To ważny dzień dla obu województw. List intencyjny dotyczy naszej współpracy w ramach programu Kolej Plus. Jestem przekonany, że realizacja tego projektu poprawi komunikację między naszymi regionami, a przede wszystkim ułatwi życie mieszkańcom – mówił marszałek województwa małopolskiego, Witold Kozłowski.
Strony zadeklarowały podjęcie wspólnych działań na rzecz rewitalizacji odcinka linii kolejowej Sucha Beskidzka – Żywiec (wraz z odtworzeniem mijanki w Hucisku) o łącznej długości ok. 35 km, obejmującego miejscowości powiatu suskiego (woj. małopolskie): Sucha Beskidzka, Stryszawa, Lachowice, Kurów, Hucisko oraz powiatu żywieckiego (woj. śląskie): Pewel Wielka, Jeleśnia, Pewel Mała, Świnna, Żywiec.
- To połączenie jest bardzo ważne nie tylko dla subregionu południowego, ale także ze względów gospodarczych i turystycznych. Dzisiaj ta linia jest niewykorzystana i chcemy przywrócić jej funkcjonalność. Po rewitalizacji planowane są na niej cztery pary pociągów dziennie, co pokazuje zakres tej inwestycji – podkreślał wicemarszałek województwa śląskiego, Dariusz Starzycki.
Szczegółowe zasady współpracy, na rzecz realizacji przedsięwzięcia, w szczególności kwestie związane z jego finansowaniem, a także kwestie organizacji regionalnego transportu kolejowego (zapewnienie przewozów w relacji Kraków Główny – Żywiec w co najmniej minimalnych wymaganiach Programu Kolej Plus) będą przedmiotem ustaleń między stronami.
- To rewitalizacja linii kolejowej, która powstała pod koniec XIX wieku, żeby zaktywizować tereny górskie. Wierzę, że ta inwestycja pomoże również dzisiaj osiągnąć ten cel, pobudzić rozwój gospodarczy i ważną na tych terenach turystykę. Współpraca obu województw jest bardzo dobra, o czym świadczą właśnie takie projekty, które służą mieszkańcom – tłumaczyła Beata Białowąs, członek Zarządu Województwa Śląskiego.
Zamieszczone komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników portalu. Redakcja portalu slaskibiznes.pl nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Pięć lat rekordowych inwestycji. Tak zmienia się Park Śląski w Chorzowie
715Remont gierkówki w woj. śląskim: przebudowa drugiego odcinka DK91 na finiszu
678Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
620Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
572Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
538Ponad 200 mieszkań w sąsiedztwie Spodka. W Katowicach powstanie wieża mieszkaniowa
+3 / -0Nowa inwestycja na obszarze KSSE w Bytomiu. Hala magazynowo-produkcyjna za 24 mln zł
+1 / -0Co dalej z CPK w Śląskiem? "Nikt nie podważa konieczności budowy linii Katowice-Ostrawa"
+0 / -1Najlepsze inwestycje w Katowicach: znamy laureatów Rankingu Inwestycji 2023!
+0 / -1Koniec z osuwiskiem pod Żywcem. Rusza naprawa fragmentu drogi S1 w Lalikach
0Katowice. Dziesiątki chętnych na mieszkania TBS na lodzie. Miasto przegrało w sądzie
0Remont za 9 mln zł. Szpital Murcki w Katowicach otworzył odnowiony budynek administracji
0Przy S1 w Bielsku-Białej ruszyła budowa największego parku handlowego w regionie
0Śląskie z jedną z najlepszych ofert deweloperskich w Polsce. Biją nas tylko Warszawa i Łódź
0